tudomány

A vérkoleszterin szinten tartása javítja az életkilátásokat

2010. július 11., vasárnap 20:00     InfoRádió / MTI
    Kinyomtatom Elküldöm Betűméret + -
A koleszterin felszívódását gátló bélműtét után az operált szívbetegek legalább egy évvel tovább éltek, mint azok, akik csupán szigorú diétát tartottak. A POSCH tanulmány eredményeit az Annals of Surgery című sebészeti folyóirat közölte.
 

1

A POSCH rövidítéssel megnevezett vizsgálat fontos adatokkal járult hosszá a szívgyógyászat egyik vitatott kérdésének megválaszolásához. A kérdés: mennyire igaz, hogy a "rossz" LDL-koleszterin szintjének erélyes csökkentése jelentősen javítja a koszorúér-betegség kockázatát.

A vita még bizonyosan nem ért véget, de a most megjelent tények igen lényegesek. A múlt század hetvenes éveiben indult vizsgálat már az elején igazolta, hogyha a vérben sok kering a "rossz" LDL-koleszterinből, az jelentősen fokozza az infarktus esélyét, de azt még nem bizonyította, hogy a koleszterin csökkentése a káros folyamatot kivédi.

Kidolgoztak egy olyan műtétet, mellyel áthidalták a bélrendszer azon szakaszait, ahol a koleszterin fölszívódik, így a koleszterin szintje megbízhatóan csökkent. Ezt akkor végezték el, ha egy infarktus bizonyította az előrehaladott koszorúér-betegséget, és a célja a szívroham ismétlődésének megelőzése.

Henry Buchwald és munkacsoportja 838 szívbeteg sorsát elemezte, akik évtizedekkel korábban, 38-60 évesen szenvedtek szívinfarktust. Közülük 417 beteg számára szigorú diétát írtak elő, mely csupán szerény mértékben javította a vérkoleszterin-szintet, 421 sorstársukon a diéta mellett a bélműtétet is elvégezték.

A kutatók 25 évvel később azt találták, hogy a műtettel is kezelt szívbetegek átlagosan egy évvel hosszabb ideig éltek: lényegesen ritkábban fordult elő ebben a csoportban a szívroham ismétlődése vagy alsó végtagi érszűkület kialakulása, mint azok között, akik csupán igyekeztek zsírszegényen étkezni.

Mióta igen hatásos gyógyszerek kerültek be az orvosi gyakorlatba, melyekkel a koleszterincsökkentés eredményesen végezhető, a sebészi beavatkozásra már ritkán kerül sor. Bélműtétet csak olyan esetekben végeznek, ha valamilyen mellékhatás miatt a beteg nem szedheti a gyógyszereket. A POSCH tanulmány jelentőségét az adja, hogy 25 év alatt összegyült adatokkal bizonyítja, hogy a vérkoleszterin szintjének normális szintre vitele hatékonyan csökkenti a szívroham kockázatát.



 
> időjárás
> aréna Aréna podcasting 2012.02.12. 17:00
2012.02.12. 17:00
Törő Csaba, a Magyar Külügyi Intézet tudományos főmunkatársa
 
> Hallgassa meg az Aréna korábbi adásait
> Nézze meg az Aréna korábbi adásait
> 24 óra > 48 óra > 1 hét
Account Executive (Kirowski Isobar Zrt.)
JEE Developer (Karrier Hungária Kft.)
Értékesítési menedzser (Építőipari cég)
BBC Front page
BBC News is editorially independent. Its appearance on this site should not be taken as an endorsement.


Add a Startlaphoz