tudomány

Sokkoló eredmény: napi egy pohár bor 168 százalékkal növeli a rák kockázatát

2009. február 19., csütörtök 12:41     InfoRádió / Daily Mail
    Kinyomtatom Elküldöm Betűméret + -
Szertefoszlatták francia tudósok azt a legendát, amely szerint napi egy pohár vörösbor jó hatással van az egészségre. Megdöbbentő tanulmányukban azt írják, hogy a rendszeres alkoholfogyasztás 168 százalékkal megnövelheti a rák kialakulásának kockázatát. Így a dohányzás után a második legkerülendőbb, halált okozó tényező az alkohol - beleértve a vörösbort is. A luxemburgiak után a magyarok isszák a legtöbb alkoholt a világon.
 

1

Sokkoló eredményre jutottak a francia Nemzeti Rákintézet kutatói. Tanulmányukban azt állítják, hogy 168 százalékkal növelheti a rák kockázatát, ha naponta megiszunk egy pohár bort. Ezzel lerombolták azt a mítoszt, amely szerint kis mennyiségű vörösbor rendszeres fogyasztása jót tesz az egészségnek.

Az intézet igazgatója, Dominique Maraninchi szerint épphogy az a legveszélyesebb, ha naponta kis adagot iszunk. "A mennyiség lényegtelen, egy pohár sem tesz jót" - figyelmeztetett. Még ha csak egy pohár bort, egy korsó sört vagy egy korty rövidet iszunk is, az a száj- vagy torokrák kockázatát 168 százalékkal is megemelheti. A vastagbélrák kockázata 9 százalékkal emelkedhet.

A tanulmány levonja a következtetést: a dohány után az alkohol a legkerülendőbb, halált okozó szer. Ezzel pedig ellentmond sok korábbi kutatásnak, amelyek azt állították, hogy a vörösbor antioxidánsai csökkentik a rák kockázatát, és napi egy pohár még a májnak is jót tesz.

Egy, a Neurogoly folyóiratban megjelent cikkben például az volt olvasható, hogy akik kis mennyiségben fogyasztanak alkoholt, azoknál a demencia, valamint az Alzheimer-kór kialakulásának esélye 85 százalékkal kisebb.

A WHO, az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint a világon a legtöbb alkoholt Luxemburg isszák: évente 16 litert fejenként. Utána következünk mi, magyarok, karöltve Írországgal és Moldovával, 14 literes fejenkénti fogyasztással évente. Nagy-Britannia a tizedik helyen áll 12 literrel, Franciaország pedig a tizenhetediken, 11 literrel.
Ugyanez a tanulmány állítja, hogy fél kilónál több vörös hús fogyasztása ugyancsak növeli a vastagbélrák, a magas sófogyasztás pedig a gyomorrák kockázatát. Mint írják, a rák sok mindentől függ, és nincs olyan csodaétrend, amivel megszűnne a kockázata. Azonban sok friss zöldség és gyümölcs, a rendszeres mozgás jelentősen csökkentheti a kockázatot.



 
> időjárás
> aréna Aréna podcasting 2012.02.12. 17:00
2012.02.12. 17:00
Törő Csaba, a Magyar Külügyi Intézet tudományos főmunkatársa
 
> Hallgassa meg az Aréna korábbi adásait
> Nézze meg az Aréna korábbi adásait
> 24 óra > 48 óra > 1 hét
Sales Manager (Eurocenter Hungary Kft.)
Kereskedő (VIA Bérautó Kft.)
Kompenzációs Munkatárs (Karrier Hungária Kft.)
BBC Front page
BBC News is editorially independent. Its appearance on this site should not be taken as an endorsement.


Add a Startlaphoz