netrádió
0620-4636-958
2008.10.12. 17:00
Hankiss Elemér szociológus
> magazin
Ön hogyan készül a pénzügyi válság átvészelésére?
rss
Épületgépész
MARKET ÉPÍTŐ Zrt.
ÜGYVEZETŐI ASSZISZTENS
Praktiker Kft.
PRODUCT MANAGER
Hays Hungary
> szótár

Milyen nyelvről:

Milyen nyelvre:

Add a Startlaphoz
tudomány

"Az vagy, amit az édesanyád megevett"

2008. július 1., kedd 11:03     InfoRádió / BBC
    Kinyomtatom Elküldöm Betűméret + -
A gyorsételek már az anyaméhben is ártalmasak. Brit kutatók állatkísérletekkel kimutatták, hogy az anyák helytelen táplálkozása a terhesség és a szoptatás alatt tartós egészségi károsodást okozhat a gyerekeknek.
 

1

A zsírban gazdag étrenden tartott patkányok utódjait hiába táplálják egészségesen, nem segít: mindenképpen kövérek lesznek, és cukorbetegségre hajlamosak - számoltak be kutatásaik eredményéről a Royal Veterinary College és a Welcome Trust mubkatársai a The Journal of Physiology című szaklapban.


Ugyanez a kutatócsoport pedig már korábban bebizonyította, hogy a vemhesség és a szoptatás alatt gyorsételekkel etetett patkányok kölykei nagyobb valószínűséggel vágyakoznak majd hasonló étrend után, mint a hagyományosan tartott társaik.

Most azonban kiderült, hogy ha nem így lenne, akkor sem volna számukra remény: az egészségük már az anyjuk "felelőtlen nassolása" miatt károsodott.

"Azt tartja a mondás: az vagy, amit megeszel. Úgy tűnik azonban, hogy ez inkább úgy igaz: az vagy, amit anyád evett" - foglalta össze az eredményt az egyik kutató, Stephanie Bayol.

Különösen aggasztó, hogy a kísérleti állatok szervei körül jelentős zsírréteg keletkezett - márpedig ez elősegíti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását.

Miért lenne másképp?


Érdekes különbség figyelhető meg viszont a nemek között: az egészségtelenül táplált patkányok hímnemű utódjainak szervezetében magasabb volt az inzulin szintje, normális viszont a vércukoré - a nőstényeknél azonban ez éppen fordítva van, és utóbbiak voltak a kövérebbek is.

Semmi ésszerű oka nincs annak, hogy ez másképpen lenne az embereknél - figyelmeztetett egy másik kutató, Neil Stickland professzor, hiszen az emberek és a patkányok alapvető biológiai rendszere igen hasonló.

Arra is emlékeztetett, hogy korábbi kutatásokból kiderült: kapcsolat van a szülők és a gyerekeik súlya között.

Simon Langley-Evans táplálkozási szakértő azonban úgy véli: a kutatás nem bizonyítja, hogy az anya étrendjének hatása lenne az utód egészségére - kivéve a sóvárgás és az étvágy "átörökítését".


időjárás
most: 17ºC,
derült
  

Keresés a joganyagok között
Keresés a cégadatok között
CompLex JOGI ADATBANK