netrádió
0620-4636-958
2008.11.23. 17:00
Kovács László, az Európai Bizottság adó - és pénzügyi biztosa
> magazin
Ön szerint Magyarországon szükség lesz-e újabb megszorításokra a válság miatt?
rss
TELESALES
WYWEX Kft.
Vegyész
Humanity Kft.
Belső auditor
MOL Nyrt.
> szótár

Milyen nyelvről:

Milyen nyelvre:

Add a Startlaphoz
tudomány

Már a gyümölcsökben sem bízhatunk?

2008. június 26., csütörtök 22:00     InfoRádió / Daily Mail
    Kinyomtatom Elküldöm Betűméret + -
A gyümölcsökben lévő cukor hozzájárul ahhoz, hogy egyre több ember hízik el súlyosan a fejlett világban - olvasható ki egy amerikai vizsgálat eredményéből.
 

1

A tanulmány szerint a fruktóz (vagy gyümölcscukor) fogyasztása ártalmasabb lehet az egészségre, mint a másfajta cukroké, különösen, ha mesterséges adalékanyagokkal kerül a szervezetbe. Az élelmiszeripar például üdítőitalok és gyorsételek előállításához előszeretettel használja a kukoricaszirupot, amelynek legfőbb összetevője a fruktóz.

A Kaliforniai Egyetemen 33 túlsúlyos felnőttet két héten keresztül olyan étrenden tartottak, amely 30 százalékban zsírt, 55 százalékban összetett szénhidrátot (például kenyeret, rizst), valamint 15 százalék fehérjét tartalmazott. A következő tíz héten olyan étrendre váltottak, amelynél az energiatartalom negyedét az egyik csoportban gyümölcscukor, a másikban szőlőcukor (glükóz) adta.

Mindkét csoport tagjai körülbelül ugyanannyit, átlagosan 1,5 kilogrammot híztak, de a gyümölcscukrot kapók koleszterinszintje magasabb lett, és többet híztak a hasukra. Szakemberek ezt a típusú elhízást tartják a legveszélyesebbnek, ugyanis ez járul hozzá legnagyobb mértékben a cukorbetegség és a keringési rendellenességek kialakulásához.

Nem kell tiltólistára tenni

Mindez nem jelenti azt, hogy a gyümölcsök tiltólistára kerülnének, mert azok viszonylag kevés fruktózt tartalmaznak, így az ebből fakadó esetleges hátrányt bőven kompenzálják az előnyök, például a vitamintartalom.

Más lehet a helyzet a magas fruktóztartalmú élelmiszeripari alapanyagot, például kukoricalisztet tartalmazó ételek és italok esetében. A vizsgálat ugyan nem ezeket, hanem magát a gyümölcscukrot vette górcsó alá, de a kukoricaszirup a szervezetben fruktózra és glükózra bomlik le.

A kaliforniai kutatást szponzoráló PepsiCo szóvivője azt közölte: az eredmények nagyon érdekesek, de nem alkalmazhatók a mindennapi gyakorlat vagy a cég termékeinek esetében, mivel azok nem tartalmaznak gyümölcscukrot.

Az adatok mindenesetre azt sugallják, hogy nem csak a kalóriabevitelre érdemes figyelniük a diétázóknak, hanem az energiatartalom eredetére is.


időjárás
most: -2ºC,
derült
  

Keresés a joganyagok között
Keresés a cégadatok között
CompLex JOGI ADATBANK