Milliókat költenek az emberek a fejlett országokban vitaminokra, pedig egyre nyilvánvalóbb tudományos bizonyíték van arra, hogy kevesebb a hasznuk, mint gondoltuk - sőt, a szedésük akár meg is rövidítheti az életünket. Mi tehát a teendő, ha valaki szeretne egészségesen élni?
Szinte naponta számolnak be újabb és újabb tudományos vizsgálatokról a vitaminokkal kapcsolatban. Legutóbb amerikai kutatók állapították meg, hogy az A- és az E-vitamin szedése nem csökkenti a rákbetegség kialakulásának veszélyét - pedig éppen ezt hittük egyik legjótékonyabb hatásuknak. A kutatásban 15 ezren vettek részt.
Egy másik vizsgálat eredményeként német és brit kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az E- és C-vitaminnak nincs komoly hatása a szívbetegségek kialakulására. Pár hónapja pedig az derült ki, hogy az E-vitamin és a szelénium nemhogy nem csökkenti a prosztatarák kialakulásának veszélyét, hanem éppen ellenkezőleg: többet árt, mint használ.
S ha ez még nem lenne elég, New York-i rákkutatók megállapították, hogy a C-vitamin nem csupán az egészséges, hanem a rákos sejteket is megvédelmezi.
Akkor most szedjünk-e vitamint vagy ne? "Semmi szükségük vitamin szedésére azoknak az embereknek, akik egészségesen táplálkoznak. A kiegészítőket az időseknek és a tartósan betegeknek javasoljuk. Az igazi megoldás nem a vitamin, hanem az egészséges táplálkozás" - hangsúlyozta Heather Caswell, a Brit Táplálkozástudományi Alapítvány szakértője.
Ha egyre több bizonyíték szól ellenük, mégis miért szednek változatlanul vitamint az emberek? Nos, vannak olyan táplálék-kiegészítők, amelyek valóban hasznosak. Ilyen például a B12-vitamin, amely segíti az agy és az idegrendszer normális működését, valamint a kalcium és a D-vitamin, amely a 65 év feletti nőknél a jelek szerint védi a csontokat.