életmód

Akarja tudni, hogyan élhet 114 évig?

2008. október 22., szerda 9:45     InfoRádió / The Independent
    Kinyomtatom Elküldöm Betűméret + -
Az orvosok ma már meg tudják mondani, milyen módon hosszabbíthatjuk meg - elméletileg - az élettartamot, sőt, azt is, hogy bizonyos szokások hány plusz évet adnak számunkra. A Harvard Egyetem kutatói szerint hét életmódbeli tényező a kulcs.
 
Azok az emberek, akik boldogok, aktív szexuális életet élnek és kerülik az eladósodást, tovább élnek, mint azok, akik szerencsétlennek érzik magukat, antialkoholisták és szegények. De hozzásegít a hosszú élethez a csokoládé, a vallásos hit és a vegetáriánus étrend is.

A legújabb kutatások pontosan meghatározták már azt is, pontosan hány plusz évet nyújt az egészséges életmód: a dohányzásról való leszokás, a fogyás és a húsevés abbahagyása.

Az egyesült államokbeli Harvard Egyetem kutatói hatvan éven keresztül figyelték hatszáz ember életének és egészségi állapotának alakulását. Megállapították, hogy hét életmódbeli tényező a kulcsfontosságú annak meghatározásában, mennyire "jól" öregszik meg az ember: a túlzott alkoholfogyasztás és a dohányzás kerülése, a stabil párkapcsolat, a rendszeres testmozgás, az egészséges súly megtartása, a nehézségekkel való megbirkózás képessége és a folyamatos tanulás.

A Cambridge-i Egyetem kutatói pedig azt mutatták ki, hogy már négy egészséges szokás - a rendszeres testmozgás, a napi öt adag zöldség és gyümölcs, a dohányzás abbahagyása és a mérsékelt alkoholfogyasztás - 14 évvel növelheti meg az élettartamot.

Több vizsgálat bebizonyította azt is, milyen fontos a stabil párkapcsolat, amely akár egy évtizeddel is meghosszabbíthatja az életet - legalábbis a férfiaknál. A nőknél már komplexebb a kép; néhány kutatás szerint az ő életükből éveket vehet el az együttélés okozta stressz és feszültség.

Nézzük akkor évekre lebontva, mennyit nyerhetünk egy-egy szokással.

1,8 év - Legyen győztes!

A Nobel-díjas tudósok majdnem két évvel tovább élnek, mint azok, akiket jelöltek ugyan a kitüntetésre, de nem kapták meg azt - derült ki a Warwick Egyetem kutatásából. Az Oscar-díj is évekkel növelheti meg egy filmsztár élettartamát - ezt már a Torontói Egyetem kutatói állapították meg, akik végignézték, milyen idős korukban haltak meg a kis aranyszobor büszke birtokosai. Mint kiderült, az Oscar-díjasok átlagosan négy évvel éltek tovább, míg azok, akik kétszer is megnyerték a szobrot, már hat plusz évet kaptak a sorstól. Egy elmélet szerint ennek az az oka, hogy a magas társadalmi státusz pozitív hatással van az emberekre.

 1   2   3   4  Következő oldal »



 
> időjárás
> aréna Aréna podcasting 2012.02.12. 17:00
2012.02.12. 17:00
Törő Csaba, a Magyar Külügyi Intézet tudományos főmunkatársa
 
> Hallgassa meg az Aréna korábbi adásait
> Nézze meg az Aréna korábbi adásait
> 24 óra > 48 óra > 1 hét
AP Analyst (BP)
Könyvelő (Prohumán 2004 Kft.)
Kereskedő (VIA Bérautó Kft.)
BBC Front page
BBC News is editorially independent. Its appearance on this site should not be taken as an endorsement.


Add a Startlaphoz