eur:
392.79
usd:
366.29
bux:
66129.26
2024. április 26. péntek Ervin

3-as metró: intézkedési terv és fejlesztési javaslat készült

Intézkedési tervet készített a 3-as metró meghibásodásaival összefüggésben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV az elektromos berendezések felülvizsgálatával megbízott TÜV Rheinland Csoport ajánlásai nyomán - tudatta a két társaság, arra reagálva, hogy az Index birtokába került vizsgálati eredmény szerint több olyan alkatrész is van a még forgalomban lévő szovjet metrókocsikon, amelyek több halálos áldozattal járó balesetet is okozhatnak. Egyidejűleg a vonatok cseréjéről is gondoskodni kell, ennek érdekében uniós fejlesztési javaslat készült, melynek elbírálása folyamatban van.

A metrószerelvények korábban bekövetkezett meghibásodásai nyomán Tarlós István főpolgármester és a Budapesti Közlekedési Központ a 3-as metróvonal biztonságos üzemeltetése érdekében a járművek elektromos rendszereire vonatkozóan átfogó vizsgálatot rendelt el a BKV-nál 2012 májusában. Az akkori döntés alapján bízta meg a BKV Európa egyik legelismertebb műszaki szakértő intézetét, a kölni központú TÜV Rheinlandot az M3-as metró szovjet gyártmányú vonatain működő elektromos berendezések átvizsgálásával, kockázatelemzésével és a szükséges ajánlások megtételével - közölte a Budapesti Közlekedési Központ, reagálva az Index hétfői cikkére. A portál birtokába került kockázatelemzés kiemeli, hogy a kocsikban vizsgált 34-féle alkatrészből 11 katasztrofális minősítést kapott.

A közlemény kiemeli: a BKV ismeri a metrójárművek műszaki állapotát, tisztában van az üzemeltetésükkel kapcsolatos kockázatokkal, amelyek a járművek túlüzemeltetésével kapcsolatosak, illetve az 50-es, 60-as évek műszaki technológiájából adódnak. A BKV az előző városvezetésnek már 2006-ban jelezte, hogy a metrók közlekedtetése rövidtávon is üzemeltetési problémákat okoz, ezért indokolt azok felújítása, illetve cseréje. A javaslatokra érdemi intézkedések nem születtek, ezért saját hatáskörben történő beavatkozásokkal, valamint külső szakértői támogatással próbáltuk csökkenteni az üzemeltetésben rejlő kockázatokat.

A járművek és a karbantartás műszaki auditálását a Budapesti Műszaki Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem végezte, a vizsgálati megállapításokat a BKV megfogadta. Az egyetemek új minősítési rendszert és szigorúbb ellenőrzési, üzemeltetési protokollokat dolgoztak ki a 30 év feletti szerelvények üzemeltetésére vonatkozóan, melyet a BKV elfogadott és alkalmaz. Ezt követően a főváros és a BKK felkérése alapján a BKV a német, kölni központú TÜV Rheinland Csoport bevonásával vizsgáltatta felül az M3-as vonalon közlekedő összes metrószerelvény-típus elektromos berendezését, hogy az elektromos füstöléseket, esetleges tűzeseteket megelőzze. A vizsgálat célja a járművek tűzzel és füsttel járó meghibásodásainak elemzése, a villamos berendezések, készülékek, vezetékek tűz keletkezése szempontjából értékelhető állapotának felmérése, a szigetelési, szigetelés elöregedési vagy egyéb hiba miatti villamos zárlat keletkezésének vizsgálata, valamint az esetleges konstrukciós hibák felderítése volt.

A TÜV által készített jelentés alapján tovább pontosították a nagyon kis valószínűségű, de esetleges rendkívüli eseményhez vezető meghibásodások beazonosítását: a TÜV ajánlásai alapján elkészült intézkedési terv keretében a javasolt lépéseken a BKV műszaki szakemberei jelenleg is dolgoznak. A forgalomba adott járművek csak alapos átvizsgálást követően végezhetnek személyszállítási tevékenységet, amely garantálja a biztonságos üzemeltetésüket.

Ahogyan azt Tarlós István főpolgármester már a 2012. május 14-i sajtótájékoztatóján is jelezte, több azonnali lépést is meg kell tenni a metró biztonságos üzemeltetése érdekében. Az akkori intézkedéseknek megfelelően készült el a TÜV Rheinland bevonásával készült jelentés is.

2012-ben több mint 500 millió forint beruházási forrást biztosít a Fővárosi Önkormányzat a BKK-n keresztül a 3-as metró infrastrukturális állapotainak javítására. A korábbi intézkedések nyomán elvégzett ultrahangos vágányfelmérés alapján az idei évben 600 méter hosszon végezték el a metró legkritikusabb szakaszain a vágányok cseréjét, amellyel a sebességkorlátozások egy része megszüntethetővé vált. A vizsgálatok alapján 2013-ban további 35 kilométernyi síncsere válik szükségessé - teszik hozzá.

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK kérése nyomán a BKV fokozta a tűzvédelmet az M3-as metró vonalán. Már 2011-ben elvégezték a szerelvények tűzvédelmének fejlesztését, automatikus tűzérzékelő, jelző- és oltórendszer került kiépítésre; 2012-ben az állomások tűzvédelmét fejlesztettük a tűzoltóság igényeinek is jobban megfelelő, nagyobb teljesítményű tűzivíz-rendszer, oltóhálózat kialakításával.

A TÜV Rheinland bevonásával készített teljes vizsgálati anyagról a BKV Zrt. Igazgatósága október 26-án tárgyal, már az intézkedési terv teljesülésének első tapasztalataival együtt.

A Főváros Közgyűlés 2011. január 31-én döntött arról, hogy a 3-as metró felújítását célzó európai uniós projektjavaslatot elő kell készíteni és ezzel a feladattal a frissen létrejött BKK-t bízta meg. A Budapesti Közlekedési Központ a közgyűlés döntésének eleget tett, és a szükséges dokumentumok elkészítésével 2011 áprilisában hivatalosan benyújtotta a kiemelt projektjavaslatot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség részére. A Budapesti Közlekedési Központ és a BKV bízik abban, hogy a felújítást követően biztonságosabbá, megbízhatóbbá válik az észak-déli metróvonal közlekedése, illetve csökkenhet az üzemzavarok száma, addig is pedig mindent elkövetnek a régi szerelvények üzembiztonsága érdekében, megfogadva a német szakértőintézet javaslatait is - olvasható a közleményben.

Címlapról ajánljuk
Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Ha áprilisban tartották volna az európai parlamenti választást Szlovákiában, akkor azt az ellenzéki Progresszív Szlovákia nyerte volna a szavazatok 27 százalékával. A hármas kormánykoalíció két pártja, a Smer és a Hlas 15, ill. 14 százalékot ért volna el – derült ki a legfrissebb közvéleménykutatás eredményeiből. A felmérés szerint a Magyar Szövetségnek is sikerülne egy képviselőt kijuttatnia Brüsszelbe.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×